torsdag 29 januari 2009

Utvidgning av minimilönlag i Tyskland

De ökade inkomstskillnaderna (jfr "Tysk löneutveckling", april 2008, och "Inkomstfördelning 1980-2000" från juli 2008) har de senaste åren i Tyskland varit en stor och kontroversiell politisk fråga. (Se "Working poor i Europa" från 29 juli 2008).

Både vad gäller löneutveckling och ökade löneskillnader, och vad gäller socialförsäkringarna och välfärdssystemet. Det diskuteras bland annat om frisörer i Thüringen som bara tjänar 3,5 euro i timmen, och byggnadsarbetare och andra arbetare som också de har löner som inte går att leva på. "Working poor" alltså, något som européer snarare associerat med USA än med vårt så kallade "sociala Europa".

Fack, vänstern och vänstersossar kampanjar därför i Tyskland för lagstiftade minimilöner som ska lyfta lönerna för de som nu är "working poor". Man diskuterar sektorsvis där nivån på minimilönen alltså ska variera beroende på sektor.

Tageszeitung rapporterar nu om att laglig minimilön införts i sex sektorer till: vård, säkerhet, gruvor, tvätterier, sophantering och fortbildning.

Barbara Dribbusch, "Mehr Geld für Pfleger und Wächter", Tageszeitung 22 januari

3 kommentarer:

johannes sa...

@ erik: Och det tycker du är...bra/dåligt?

Erik Bengtsson sa...

... intressant?

Räcker det? ;-)

Jag vet faktiskt inte om det är bra eller inte. Det verkar bra men jag har inte gjort nån cost-benefit-analys på det där och har heller inte sett någon.. Men som sosse är man ju benägen att lita på SPD och facket här.

Har du en åsikt?

johannes sa...

@ erik: Om jag har en åsikt? Varför tror du jag läser den här bloggen? Det är här jag hämtar mina åsikter... :)