måndag 7 mars 2011

Arbetslöshet-performance 1990-



Lägst på 00-talet: Island 3,2 procent, Nederländerna 3,4, Norge 3,6, Österrike 4,3, Nya Zeeland 4,7, Danmark 4,8.
Sverige 6,4 procent.

Island avslutade 00-talet med en krasch och frågan är därför hur hållbar deras starka 00-talsperformance var. (Dock steg arbetslösheten där bara till 7,2 procent år 2009.)

Nederländerna och Danmark är de två kända förebildsländerna i låg arbetslöshets-diskussionen; om Danmark brukar förklaringen "flexicurity" användas, om Nederländerna sociala pakter, avregleringar, måttliga löneökningar, och kraftig ökning av antalet deltidsanställda.

Norge kan möjligtvis bortförklaras som ett specialfall på grund av oljan.

Österrike är för mig den stora överraskningen på listan. Varför har Österrike haft så låg arbetslöshet sedan 1990? Om man slår ihop 90- och 00-talen så är landets snitt än lägre, på 4,1 procent.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Erik, ber om överseende med följande fullständigt OT-kommentar (härtill nödd och tvungen eftersom du har bytt e-postadress):

Mejla mig! Jag har samma gmail-låda som förut.


Allt gott --
John

Erik Bengtsson sa...

Hej John, jag mailade men har inte hört av dig; är din adress john.o.svensson ?? Du kan ju maila mig annars, jag har också gmail och namnet erikbengtzzon